Mario Kart är en av Nintendos mest populära spelserier och är det huvudsakliga skälet att deras konsoler etablerar sig i var mans hem. Mario Kart är en anrik spelserie som vid det här laget har över 30 år i ryggen. Nu när vi snart är på väg att lämna Nintendo Switch-eran bakom oss kan det vara aktuell att åter igen rikta blicken mot framtida konsol-lanseringstider och framförallt vilken roll Mario Kart bör spela när det är dags för nästa Nintendo-generation att börja.

Man brukar säga att så länge Nintendo låter det komma spel från dem själva vid lanseringen av en ny konsol är allt löst. Det är inte sant. Det enkla misstaget har i dagsläget kostat Nintendo två starka konsol-lanseringar. Det hände både 3DS och Wii U. Till den bärbara 3D-enheten fanns det knappt några spel värda att äga vid lansering och på Wii U var det antingen inte tillräckligt eller tillräckligt bra, och därmed lockande. Faktum är att schysta Sonic & All-Stars Racing Transformed lanserades med Wii U. Det hjälpte inte.

LÄS VÅR RECENSION AV: Team Sonic Racing

Det räcker inte med ett eller flera Nintendo-spel. Det krävs rätt Nintendo-spel.

Mario Kart

Mario Kart 8 är Nintendo Wii U:s mest sålda titel. Med över åtta miljoner sålda enheter äger över två tredjedelar av Wii U:s användarbas (som mot slutet av konsolens livscykel låg på 13,5 miljoner) ett Mario Kart 8. Det är en anmärkningsvärd siffra och något företaget tydligen tog till hjärtat, även om totalsiffran är dyster av andra anledningar. Mario Kart 8 lyckades nästan av egen kraft rädda Nintendo Wii U från total försäljningskatastrof.

Wii U-spelare fick istället New Super Mario Bros U på lanseringsdagen och Super Mario 3D World ett år senare. Det var inte tillräckligt. Den en gång väldigt framgångsrika New Super Mario Bros-serien hade tappat ångan. Den lyckades inte antända försäljningen på allvar vintern 2012 när konsolen släpptes. Och vad fick Nintendo att tro att katt-Mario skulle lyckas vända en nedåtgående trend? Super Mario lockar core-gruppen som vill ha spel som Zelda och Metroid, inte Wii Sports-demografen. Under en kort intensiv period drog Nintendo mainstream-publik i drivor med sin Wii, men det var en engångsföreteelse. I backspegeln var det en lycklig fullträff där hårdvara, mjukvara och målgrupp för ett kort ögonblick var i perfekt harmoni.

Det kunde varit helt okej på vilken annan Nintendo-konsol men för en kämpande maskin som Wii U som hade aktiva konkurrenter som pressade nästa generations tekniska gränser blev det en hård kamp. En alldeles för hård kamp. Mario Kart 8 hjälpte konsolen men det räddade den absolut inte. På grund av detta har funderat i upp emot tio år hur Nintendo borde hantera sin kart-serie i framtiden.

Min tes är ganska enkel. Jag tror att Mario Kart-serien är vad som måste inleda varje nytt konsolsläpp för Nintendo i framtiden. Det kanske låter förutsägbart och rentav tråkigt men varför inte anamma förutsägbarheten och förvandla det till en välkommen tradition? Samtidigt är det varken förutsägbart eller tråkigt, för när lanserades Mario Kart senast med en konsol? Nej, just det. Aldrig.

Eller, det är faktiskt en sanning med modifikation efter denna sexåriga Switch-period. För något som blev en trend med Nintendo Switch var att Nintendo återlanserade genuint bra spel på den betydligt mer omtyckta plattformen för att snabbt ge den ett redigt spelbibliotek. Det fungerade och bevisade att Wii U alltid hade kvalitetsspel, det var alltid plattformen i sig och det låga användartalet som var problemet. Konsolens redan negativt etablerade rykte kombinerat med konkurrenternas alternativ hämmade spelets säljpotential. Faktum är att Mario Kart 8 var först ut att återlanseras och det gjorde man under namnet Mario Kart 8 Deluxe. Det blev en omedelbar säljsuccé med tio miljoner sålda exemplar efter knappt ett år på marknaden. Mario Kart 8 Deluxe är idag ett spel som sålt nästan 56 miljoner sen sin lansering i april i 2017.

Det var inte ett lanseringsspel men nära inpå. Det var inte heller ett nytt spel men det verkade inte hindra folk från att inhandla det på Nintendos nya hybridkonsol. Alldeles för många missade det på Wii U så när det fick en ny chans på Switch gjorde det dundersuccé. Mario Kart-törsten är alltid stor.

LÄS VÅR RECENSION AV: Super Mario 3D World

Vanligtvis är det fakta att Super Mario- och Zelda-spelen inte säljer supermycket i förhållande till vissa andra Nintendo-serier trots deras arv och lojala fans. Det har länge varit en etablerad syn att dessa serier tappat betydelse med åren men med nästan en hel konsolgeneration i backspegeln ser vi hur Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild och Tears of the Kingdom mött stor framgång och fått nya fans. Att Breath of the Wild släpptes på lanseringsdagen hjälpte både konsolen och spelet, men vi skall inte underskatta värdet av att Mario Kart 8 Deluxe släpptes bara en månad senare. Nintendo Switch har rentav återupplivat eller boostat en mängd spelserier till helt nya nivåer tack vare återutgivningar och nysläpp de senaste åren. Nintendos olika varumärken är starkare än någonsin.

LÄS OM MARIO-DESIGNMario behöver en ny stil

Problemen dessa serier haft de senaste 15 åren kan dels berott på Wii U:s horribelt låga användarbas och att majoriteten av målgruppen på Wii inte bestod av klassiska Nintendo-spelare utan folk av alla åldrar och bakgrund som lockades av nymodigheten. Mario Karts popularitet har hursomhelst bestått, både bland casual-spelare och de inbitna Nintendos-fansen. Så medan Zelda- och Mario-kärnspelens popularitet är flyktig, även om den ser ut att nu förbärttras, är Mario Karts stabil. Nintendo kan uppnå stor framgång snabbt genom att låta Mario och hans vänner i gokarts leda gryningen av en ny konsol.

Mario Kart

Det är ganska tydligt att Mario Kart är ett av Nintendos starkaste varumärken vid sidan av Pokémon (som tekniskt sett ägs av Pokémon Company men men). Serien balanserar stabil försäljning och lojalitet, och lockar både core och casual om vi ska använda några nu nästan förlegade termer från 15 år sen. Det är med andra ord ett väldigt robust varumärke.

Om Mario Kart förväntas att inleda varje konsolsläpp skulle serien inte bemötas med ironisk förvåning att det släpps ett nytt Mario Kart utan det skulle istället vara en självklarhet i Nintendos lanserings-utbud. Det viktigaste Nintendo kan göra är att se till att varje nytt spel blir spännande och fräscht. Det skulle bygga hype eftersom alla redan vet att Nintendo alltid inleder en konsolgeneration med ett nytt Mario Kart. Det skulle även underlätta för Nintendo schema- och planeringsmässigt eftersom de vet att de alltid skall ha ett Mario Kart redo inför en konsolrelease. 

Vid sidan av ett nytt Mario- eller Zelda-spel kräver Mario Kart betydligt mindre resurser och tankeverksamhet för att göras klart och få ut genom dörren. Det är enklare att garantera att det blir klart på utsatt tid till skillnad från Nintendos mer episka och spretande äventyr. Med det sagt menar jag inte att Mario Kart-spel är enkla att göra, snarare konstruerade inom ramarna för något som är mer greppbart att börja bygga och utveckla kring. Racing är racing, eller hur?

Mario Kart

Om allt detta skedde skulle alla diskussioner kretsa kring hur nästa Mario Kart skulle fungera snarare än att det bara existerade. Låt förutsägbarheten bli en styrka helt enkelt. Låt oss se fram emot en konsollansering eftersom vi alltid är garanterade ett nytt spel i serient. På det viset har man ett fast grepp om fansen samtidigt som det är den spelserie som lockar fram väldigt många ur mainstream- och familjesegmentet. Man kan alltså få Mario Kart att bemötas både med entusiasm för vad det står för OCH stark försäljning av både mjukvara och hårdvara. Alla vinner. Vi får kvalitetsspel varje gång när vi köper en ny Nintendo-konsol och Nintendo får omedelbar säljframgång.

Jag vill självklart att Nintendo satsar på att lansera andra spel också kring sin nya konsolstart men det här känner jag kan vara ett kritisk beslut. Wii U och 3DS har bevisat att man behöver övertyga snabbt och Mario Kart sett ur backspegeln har genom åren varit en hälsosam komponent i deras line-up av spel. 

SVARA PÅ: Veckans fråga #31: Vilket varumärke vill du se få ett kart-spel?

Nintendos tidigare patetiska försök att inleda sina nya konsolcyklar med knappt något kött på benen på sistone behövde rättas till och Switch är ett tecken på att den konsumentsignalen är mottagen. Att Mario Kart 8 kom på Switch var ett steg i rätt riktning, även om det i slutändan aldrig kom ett genuint nytt spel till serien. Det blev inget Mario Kart 9 på Switch vilket gör att Nintendos hybridkonsol är deras första någonsin som inte har ett unikt Mario Kart i sitt utbud. Jag blundar såklart inte för mängden expansioner som vi sett skyfflas in i detta redan frikostiga spelpaket men det är i grund och botten fortfarande samma gamla Mario Kart 8 som vi spelade för tio år sen. Ett modifierat Mario Kart 8 är bättre än inget Mario Kart.

Jag vet att man inte kan garantera framgång men eftersom Nintendo redan med stor tydlighet visat att de alltid släpper ett Mario Kart på varje ny konsol känns det självklart att just den spelserien kan få inleda och definiera Nintendos senaste kontroll- eller designvisioner medan de samtidigt jobbar hårt och ges tid att framställa andra vitala kärntitlar i serier vi älskar. Det känns vettigt, och det känns rätt. Låt Mario Kart hamna i startfältet inför varje konsollansering och sen inleda varje ny Nintendo-generation med en rejäl rivstart.