Hur går det om man låter en svensk filmregissör som samtidigt är väldigt spelintresserad stå bakom den kreativa visionen av ett spel? Brothers: A Tale of Two Sons är beviset att det faktiskt kan gå väldigt bra. Slutresultatet för Josef Fares vision blev ett smart designat och delvis hjärtknipande äventyr. Det är ett av mina favoritspel från 2013 och om du klarat det är du välkommen att djupdyka i mina tankar kring slutet av spelet i en tidigare text här på Player 1.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Cool Spot – Bonus Level

Men eftersom detta är Veckans spelmelodi skall självklart musiken stå i blickfånget! Kompositören denna gång heter Gustaf Grefberg och har varit en del av spelmusikscenen sen Amiga-dagarna då han gick under artistnamnet Lizardking. I huvudsak komponerade Grefberg musik åt spelstudion Starbreeze i Uppsala. Det innebär att han komponerat musik till spel som Enclave, Chronicles of Riddick: Escape from Butchers Bay och The Darkness. Han har sen följt i Starbreeze splittrade fotspår och agerat sound designer för Machine Games Wolfenstein: The New Order och komponerade nu senast även musik åt nysläppta A Way Out som vi precis recenserat på sidan. Men före Fares fängelseflykt skapade Grefberg musiken till Fares första spel – Brothers: A Tale of Two Sons.

Musiken som följer de två brödernas gripande berättelse verkar inspirerad av nordisk folkmusik och just huvudtemat är lite av en dyster historia men det är inte så konstigt då den delvis ackompanjeras av att man ser lillebror i spelet vara knäböjd framför sin mors gravsten. Stycket är melankoliskt men ändå dansant på något besynnerligt vis. Det är som om en folkfestsång gick i slow motion. En hel del ambienta ljud hjälper dessutom till att sätta stämningen och hålla tillbaka de de få spår av glädje som melodin gömmer på. Det är inte en lycklig låt men det är däremot en vacker melodi som passar Brothers perfekt.