Starlink: Battle for Atlas – ett girigt, fantastiskt rymdäventyr
Ett av de mest intressanta spelen på årets E3 var Ubisofts Starlink: Battle for Atlas. Det var också det med god marginal det mest giriga spelet på mässan.
Spelets upplägg är tydligt: ett öppet solsystemen med sju unika planeter som du kan åka fritt emellan i ditt rymdskepp och som du fritt kan flyga över. På planeterna kan du upptäcka, utforska, lösa pussel och strida med de stygga uråldriga rymdskum som tänker ta över hela systemet. Det skepp du spelar med i spelet är en kombination av riktiga leksaker som du köper till spelet, i form av skeppskroppar, vingar, vapen och piloter. Plocka sönder och kombinera ditt skepp hur som helst medan du spelar, och resultatet dyker direkt upp på skärmen. Alla piloter, vingar och vapen har olika egenskaper och fördelar, så det gäller att plocka och pyssla för att sätta samman rätt kombination för den aktuella striden i det aktuella uppdraget.
Man kan tycka att Ubisoft är några år för sent ute med leksaker-som-du-köper-och-som-sedan-dyker-upp-i ditt-spel-trenden. Den drog med buller och bång genom spelvärlden för ett par år sedan. Å andra sidan har inte spelet några direkta konkurrenter i höst, och Nintendo säljer fortfarande amiibos i drivor.
Något av det mest intressanta och lovande med spelet är att två spelare kan spela tillsammans på delad skärm. Då spelet framför allt riktar sig till yngre spelare är det förstås viktigt att föräldrar och barn kan spela tillsammans. Tanken är även att när två vänner spelar tillsammans kan båda spelarna köpa olika skepp och piloter för att sedan byta och dela dessa med varandra hur som helst medan man spelar.
Det känns också bra att spelmakarna inte lagt allt krutet på spelets grafik. Det är inte så att spelet ser fult ut på något sätt, men man har även prioriterat andra saker, som hur livet i solsystemet fungerar och reagerar på hur du spelar. Varenda en av de uråldriga robotvarelserna, som är dina främsta fiender i spelet, lever sina egna liv med sina egna mål, oberoende på vad du hittar på. Om du lägger ner handkontrollen och sedan inte gör något alls kommer dina fiender att ha tagit över alla de sju planeterna till sist. Ser du till att bygga upp ett försvarssystem på en planet och sedan åker därifrån fortsätter försvarssystemet att försvara planeten även i din frånvaro, medan du drar runt på de andra planeterna. Det är oklart hur mycket av de här visionerna som är PR-snack och vad som fungerar i praktiken i spelet, men det låter onekligen mycket spännande.
Nintendo Switch-versionen av spelet ser extra intressant ut. Fox McCloud från Star Fox-spelen gör ett uppmärksammat inhopp. Till skillnad från många liknande gästspel i spelens värld passar hans medverkan utmärkt med upplägg och stil i Starlink: Battle for Atlas. Fox pilotleksak och klassiska skepp fungerar precis som alla de andra piloterna och skeppen i spelet. De går att plocka sönder och kombineras med de andra skeppen och piloterna hur som helst, så du kan sätta Fox i ett annat skepp om du vill, eller så kan båda spelarna spela med Fox samtidigt på delad skärm. Dessutom innehåller Switch-versionen ett par exklusiva uppdrag, där även Fox vänner dyker upp på ett hörn.
LÄS MER: Nintendo tjänar (tyvärr) inte på att charma oss fans på E3
Jag har aldrig spelat något av Star Fox-spelen, så det blev ingen nerdgasm för mig från vid just det avslöjandet, men av reaktionerna att döma har Fox medverkan öppnat mångas ögon för spelet. Är det något som Starlink: Battle for Atlas saknat är det hajp. När det avtäcktes vid förra årets E3 flög det nästan helt under radarn, och jag var en av få spelskribenter som skrev något positivt om det. I år har snacket mest handlat om Fox McCloud, men nu är spelarna i alla fall uppmärksamma på att spelet existerar.
För den som undrar hur man ska kombinera alla leksakerna med Switchens bärbarhet, så finns det en enkel och praktisk lösning på det. Varje leksak som man köper och registrerar i spelet låser även upp en digital variant. Så man kan spela hemma framför TV:n med leksakerna i högsta hugg och sedan ta med sig Switchen ut och fortfarande kunna välja alla piloter och vapen med ett enkelt knapptryck i spelet.
Det går dock inte att komma ifrån att tjusningen med spelet är just samspelet mellan gediget konstruerade och snygga leksaker och en öppen spelvärld att upptäcka och äventyra i precis som man vill. Även om spelet framför allt riktar sig till unga spelare, har spelskaparna satsat hårt på att spelet ska kunna tilltala spelare i alla åldrar. Till exempel är den öppna spelvärlden och ett djupt system av RPG-uppgraderingar ett sätt att locka erfarna gamers till spelet.
LÄS MER OM E3 2018: En next generation-konferens i förklädnad från Microsoft
Att man även kan köpa alla delar till skeppen digitalt, utan att blanda in riktiga leksaker, känns mer girigt. Poängen med samlarleksakerna är dels spänningen och den fysiska upplevelsen av hur leksakerna man håller i handen kommer till liv på skärmen, dels att piloterna och skeppen även fungerar helt skilda från spelet. Det är viktigt att de är roliga att leka med, är snygga eller trevliga att ha på hyllan. Spelar man bara digitalt är plötsligt stora delar av spelet låst bakom en cynisk betalvägg.
Grundpaket kommer att kosta cirka 800 kronor. Då får du med själva spelet, en pilot, ett skepp och några vapen. Du kan sedan köpa till piloter och skepp för ungefär tvåhundra kronor styck. Tvåhundra är ju vad en amiibo kostar, men det är ingen hemlighet att det här spelet kan bli ett dyrt köp för en förälder. Det är fortfarande oklart hur många skepp och hur många piloter som kommer att finnas tillgängliga till premiären för spelet – blir det en succé släpps det naturligtvis ännu fler leksaker längre fram. Men ett komplett spel med samtliga piloter, skepp och vapen kommer att gå på tusentals kronor.
Mina förväntningar på Starlink: Battle for Atlas från förra årets E3 blev inte lägre efter årets show. Att utforska en öppen världsrymd på delad skärm med en vän är naturligtvis alltid lockande, och alla rapporter tyder på att såväl spelmekanik som leksaker är gediget konstruerade. Jag är i alla fall redo att rädda världsrymden i hös, eller åtminstone när hela kalaset kommer på rea.
Kommentarer