Pode
Skaparna av Pode är Henchmen & Goon som är en förhållandevis liten indiestudio belägen i norska Bergen. Såvitt jag vet är detta deras första projekt, men med tanke på hur pass slipat spelet är har de säkerligen erfarenhet sedan tidigare! Pode är ett pusselspel med fokus på samarbete mellan två spelare och det är också så det fungerar bäst. Men ni som inte har någon att lira med är inte bortglömda, då du med lätthet kan växla mellan spelets två figurer – en stjärna och en stenbumling.
Detta omaka par slår följe i början av spelet för att hjälpa stjärnan som fallit ner från himlen som inget hellre vill än att återvända hem. Planen är att ta sig upp till toppen av ett närliggande berg och därifrån vidare till himlen. Då ingen av dem kan bestiga ett berg står hoppet till en grottöppning som förhoppningsvis leder hela vägen till toppen.
Väl inne i själva berget börjar spelet på riktigt och du stöter direkt på hinder som måste övervinnas. Pode innehåller inga hjälptexter eller anvisningar hur man spelar, utan allt kommuniceras via symboler antingen i form av avbildningar på väggarna eller som rena knappkombinationer för din handkontroll. Efterhand som man spelar lär man sig utnyttja de olika förmågorna som stenen och stjärnan besitter. Stjärnan i spelet lyser upp omgivningen, kan sväva en liten bit efter ett hopp och kan frammana växtlighet på av spelet bestämda ställen. Stenklumpen är tung, kan ta sig igenom hål i berget och påverka bergsväggar på olika sätt. I kombination med deras individuella färdigheter, samt möjligheten att hoppa och styra dina figurer, skapas finurliga pussel och hinder som utgör själva kärnan i spelet. Allt eftersom du fortskrider får du fler förmågor och svårighetsgraden på de problem du ställs inför ökar.
LÄS OM MER PUSSELSPEL: Recension: Q.U.B.E. 2
Då nästan alla moment kräver en insats från båda karaktärerna, antingen enskilt eller tillsammans och då ofta växelvis, är det betydligt mer omständigt om du spelar själv. Visst går det att växla mellan stjärnan och stenen med en enkel knapptryckning, men det blir så mycket enklare och roligare om ni är två som spelar ihop. Jag har personligen experimenterat med att spela själv, så att ni kära läsare ska slippa bli gråhåriga och börja spotta syra i ren frustration. Visst går det att flytta A några steg, växla till B, gå till A och frammana växtlighet, återgå till B och hoppa upp på ett löv där du aktiverar en knapp, växla till A och gå igenom dörren som B precis öppnade! Men tro mig, det blir rätt enerverande i längden.
Med två spelare blir det ett helt annat flyt i spelet och man kan tillsammans stöta och blöta hur man ska ta sig an det som hindrar en från att komma vidare. Här kommer Switchens två inbyggda kontroller väl till pass då det inte krävs mer än några få knappar för att styra och interagera med omgivningen. Jag hade en del roliga spelpass med min 7-åring som uppskattade att spela, även om han tröttnade långt snabbare än när vi spelar Lego-spel. Däri ligger också ett av de största problemen med Pode – nämligen att det är ganska monotont med förhållandevis liten variation på hur det ser ut inne i berget. Visst ändras växtligheten och färgerna en smula, men så mycket mer händer inte.
Spelets styrka ligger främst i många kluriga pussel, fin nordisk-klingande musik, vacker grafisk design och en väl genomförd kooperativ upplevelse. Att jag ändå ”bara” ger det en sexa i betyg beror främst på bristande variation av miljöer och att du för 249:- får ganska lite spel för pengarna. Om spelet hade kostat 149:- hade det varit lättare att rekommendera. Har du ett tvingande behov att ett pusselspel för två personer och älskar designen på Pode kan det nog vara värt att plundra spargrisen och ladda hem spelet. Annars är det nog bättre att vänta till det kommer på rea!
Kommentarer