Little Dragon’s Café ger mig inte mersmak
I veckan fick jag nys om att ett nytt spel från Yasuhiro Wada, skaparen av Harvest Moon, var precis runt hörnet. Det heter Little Dragon’s Café och ser på pappret ut att passa mig perfekt. En chill och avkopplad restaurangupplevelse.
Nu när jag fått utlopp för min inre virtuella bonde med Stardew Valley är nästa stora grej att hitta ett matlagningsspel som är rofyllt och givande på samma sätt. Vid första anblick såg Little Dragon’s Café ut att vara det. Man gör mat, serverar kunder och kan utforska världen utanför och samla ingredienser. Det finns även en handling!
Vid närmre inspektion ser jag däremot att varje maträtt skapas genom ett rytm-minispel, ingredienserna gros inte utan letas upp på ren chans och spelet verkar ha laddningstider som inte borde vara tillåtet 2018. För varje sak som lockar finns det något som samtidigt avskräcker. Saker känns obakat.
Jag gillar presentationen även om det ser lite budget-artat ut och upplevelsen verkar vara väldigt lugn och behaglig. Trots detta känns det inte som ett sjävklart köp för mig ännu.
Spelet innehåller recept men det framgår inte riktigt om det finns utrymme att experimentera eller om man alltid måste utgå från färdiga recept. Man verkar placera ingredienser i olika kategoriluckor. Det finns till exempel en möjlighet att lägga olika grönsaker i grönsaksrutan men det verkar också vara gränsen för hur mycket man tillåts laborera. Det verkar dessutom vara XP-baserat. Desto mer erfarenhet du får desto mer element kan du addera till din maträtt. Det ser i mina ögon ut som ett ganska slätstruket och oinspirerat system.
LÄS MER: Ångest i färdighetsträdet
Little Dragon’s Café fokus på handling och karaktärer belyses rejält av Wada själv och även om det är ett trevligt element är det matlagning och serveringsbiten som jag vill ha mer av. Rytmspelet för att laga mat gör mig tyvärr rejält avtänd. Sen verkar även mycket av matlagnings- och serveringsprocessen automatiseras genom folk man anställer och då kan man fråga sig vad som är poängen.
Jag vill väldigt gärna att Little Dragon’s Café skall bli värt min tid men för stunden väljer jag att hålla mig försiktigt optimistisk. Jag har verkligen försökt göra min research och tittat på videoklipp för att få större insikt om spelet men min inställning förblir hela tiden densamma. En sak kan man i alla fall säga att spelet lyckats med och det är att tända en önskan efter ett framtida matlagningsspel som lägger mer fokus på glädjen att laga mat snarare än stressen i köket. Men mer om såna önskemål vid ett annat tillfälle.
Little Dragon’s Café lanseras i Europa den 21 september.
Kommentarer