Det är dags att hantera våra krav på spel
Mycket skit får man säkerligen höra om man som utvecklare av ett eftertraktat spel spenderar lite tid i våra olika sociala medier. ”Hur vågar ni försena?”, ”Varför är inte det här med i spelet?” och så vidare, och så vidare. Den senaste tidens skriverier angående kommande Spider-Mans schemalagda tilläggspaket och nu senast avslöjandet av spelets längd har petat en del på mitt tålamod. Människor i kommentarsfälten har med flera bekräftande ”likes” uttryckt åsikter som att ett spel måste vara en viss längd för att vara värt ett pris på cirka 600 kr. Andra (fast troligtvis samma) människor har också uttryckt en irritation över att ett spels tilläggspaket inte är en del av basspelet. Därför känner jag nu att jag vill plantera mina tankar i ämnet. Jag vill även bidra till en motpol för den vokala minoriteten som ofta dominerar social media.
Först och främst, självklart ska vi kunna ställa krav på våra spelutvecklare om de har en enorm personalstyrka och stora materiella resurser. Vi betalar för innehållet som produceras och förtjänar en bra produkt. Inga konstigheter. Vad som dock blir konstigt för mig är när de här kraven börjar låta orimliga i mina öron. Jag såg exempelvis en kille som menade att 30 timmar för ett spel för 600 kr borde ses som något slags minimum. Om vi bortser från det faktum att ett långt spel inte nödvändigtvis innebär ett bra spel är förhållandet mellan antal kronor och antal timmar underhållning relativt låg. Säg att du går ut och köper en ny film för 150 kr. Gissningsvis kommer filmen klocka in på ungefär 2 timmar, vilket ger oss ett pris på 75 kronor per timme. Vi gör samma uträkning på ett 20 timmar långt spel till priset av 600 kr, vi får då ett pris på 30 kronor per timme. Rätt tydligt var du får mest valuta för dina pengar, eller hur?
LÄS MER: Overcooked 2
Nästa argument jag vill slänga in mina egna tankar i är frågan angående varför inte tilläggspaket inkluderas i spelet från början. Den frågan är lite mer komplex. Det har hänt att spelutvecklare enbart använder tilläggspaket som ett sätt att tjäna mer pengar och låser in spelets avslutande del bakom en betalvägg, vilket såklart är helt oacceptabelt. Det finns dock så många bra sätt att expandera spel på. Red Dead Redemption, The Witcher 3 och Far Cry 3 för att nämna några få utökade alla sin spelvärld på ett ypperligt sätt en bra bit efter det initiala släppet.
Om jag spelar ett spel och älskar det vill jag givetvis ha mer innehåll. Om du läser en grym bok som är del av en serie kommer du genast leta efter uppföljaren så fort du är klar, det är ganska naturligt. Därför tycker jag vi ska vara tacksamma för att utvecklare fortsätter slita och släpa efter spelets släppdatum för att vi ska kunna fortsätta spela. Säg att alla dessa tillägg inkluderats i spelet från början. Vi hade fått Spider-Man i december istället för september, Red Dead Redemption hade släppts i december istället för maj.
Vart vill jag komma med det här? Spelutveckling är svårt, det tar tid och det kostar mycket pengar. Vi bör ta det i beaktning när vi bestämmer vilka krav som är rimliga att ställa. Det är också något som kan vara värt att komma ihåg nästa gång du känner för att förmedla negativitet i anslutning till specifika spelnyheter.
Kommentarer