AI, rättvisa löner och säkerhet – SAG-AFTRAs krav på AAA-spelföretagen
Det kanske känns som att det är långt borta för oss men jag tror inte att någon har missat hur de amerikanska fackföreningarna Screen Actors Guild – American Federation of Television and Radio Artists (SAG-AFTRA) och Writers Guild of America (WGA) just nu är mitt uppe i en historisk strejk. Medlemmarna som består av både skådespelare och manusförfattare strejkar för att de stora mediabolagen (Disney, Warner Bros., Netflix, HBO etc.) vägrar att ge dem en lön som de faktiskt kan leva på för det jobb som de utför.
Dessa mediabolag som konsekvent går med flera miljarder amerikanska dollar i vinst varje år ignorerar inflationen som påverkar deras anställda skådespelare och manusförfattare. Bolagen behöver bara offra någon promille av sina årliga intäkter för att gå facken till mötes men har envist kommit med skambud eller dragit ut på tiden. Disneys VD Bob Iger har sagt smaklösa saker sen strejkens början och några bolag tycker rentav att man ska svälta ut strejkarna så de tvingas gå med på sämre villkor. Strejken gäller dock inte bara lönerna utan även de anställdas säkerhet, både bakom och framför kameran, och framförallt detta i relation till artificiell intelligens som är den riktigt brännheta frågan och troligen det huvudsakliga skälet till att SAG-AFTRA och WGA stöter på sånt hårt motstånd.
Än så länge har spelindustrin varit skonad från denna konflikt men det kommer inte dröja länge till innan även spelbranschens jättar dras in i den här infekterade soppan.
SAG-AFTRA har en avdelning för dem som jobbar som skådespelare inom spelindustrin: Interactive (Video Game) Media Agreement (IMA) och det har visat sig att många av de punkter som deras medlemmar inom filmindustrin strejkar för också påverkar deras kollegor inom interaktiv media. Den första september röstades det igenom att medlemmarna i IMA skulle få strejkrättigheter i förberedelse för de kommande avtalsmötena med de största spelföretagen. De företag som involveras är följande:
– Activision Productions Inc.
– Blindlight LLC
– Disney Character Voices Inc.
– Electronic Arts Productions Inc.
– Epic Games, Inc.
– Formosa Interactive LLC
– Insomniac Games Inc.
– Take 2 Productions Inc.
– VoiceWorks Productions Inc.
– WB Games Inc.
Något som är värt att notera är att stora namn som Nintendo och Square Enix, eller åtminstone deras amerikanska filialer, saknas på listan.
Det har gått nästa ett år sedan SAG-AFTRAs spelkontrakt Interactive (Video Game) Media Agreement (IMA) förlängdes. Trots detta har dessa företag inte levt upp till SAG-AFTRAs och deras medlemmars förväntningar. Detta ledde till att kommittén för förhandlingar och styrelsen däri kom överens om att det skulle finnas möjlighet för deras medlemmar att gå med i den strejk som redan inletts av SAG-AFTRAs medlemmar inom nöjesindustrin.
I ett öppet brev på sin hemsida skriver SAG-AFTRAs ledare Fran Drescher (yup, The Nanny) och National Executive Director Duncan Crabtree-Ireland vad de vill att de nya kontrakten ska innehålla samt vad de vill uppnå när det kommer till säkerheten rörande sina medlemmar. Inte helt oväntat cirklar den största oron över samma område som för film och tv-industrin. Det är nämligen av yttersta vikt att veta hur industrin kommer hantera och använda AI i framtidens produktioner. Detta är något det än så länge inte finns regler, avtal och bestämmelser för, inte helt olikt hur det under den förra strejken för cirka 15 år sen inte fanns prejudikat för streaming-tjänster och hur skådespelare skulle bli kompenserade rättvist, något som till stor del inte skedde. Istället har Streaming-tjänsterna utnyttjat kunskap- och informationsglappet för att komma med ursäkter och i slutändan inte behöva ersätta arbetare likt hur det fungerar i TV-branschen.
Jag spenderar alldeles för mycket tid på Tiktok och det är allt mer ofta som jag snubblar över en video som heter någonting i stil med ”En karaktär sjunger den här popsången med hjälp av AI”. En av de mest kända som cirkulerar just nu är ”Plankton från Svampbob Fyrkant sjunger Diamonds av Rihanna”, detta då gjort med hjälp av AI. Det finns många olika typer av AI och de flesta är bara en googling bort och supersimpla att använda och det är detta som är ett av de områden som IMA vill diskutera.
I sitt öppna brev skriver Drescher och Crabtree-Ireland att de vill se över den oreglerade användningen av just AI. Det faktum att många av IMA:s medlemmar jobbar med röstskådespel och användandet av AI för att återskapa röstskådespel till en billigare peng hotar jobbsäkerheten och integriteten hos skådespelarna. Detta är också något som påverkar de som jobbar med motion capture för animeringar till spel. Motion capture kan även den kopieras och användas av en tränad AI, allt för att i slutändan inte behöva jobba med faktiska människor. Det är faktiskt ganska dystert.
Lika mycket som de stora tech-jättarna vill använda din sökdata för att bygga och träna AI, så vill mediaföretagen använda röster och motion capture för att skapa AI-bibliotek. Detta är något man redan gör under auditions och nuvarande inspelningar. Alldeles för många röstskådespelare vet inte hur mycket av det finstilta i deras kontrakt som skänker bort deras röst till de enorma mediabolagen. Det är juridiskt fulspel, näst intill utpressning i vissa fall och det är sånt som IMA vill att det ska finna tydliga rättigheter kring. Exakt vad som gäller när det kommer till användandet av AI samt att det ska stå tydligt i anställningskontrakten vad deras medlemmar går med på när de skriver under är tydliga fokusfrågor i förhandlingarna.
De andra två delarna av brevet handlar om hur de vill att lönerna ska ta hänsyn till inflationen samt arbetsplatssäkerhet. Det kanske känns som en självklarhet men med tanke på hur avtal ser ut just nu är de skådespelare som jobbar framför kameran med motion capture inte berättigade till vare sig rast eller säkra arbetsplatsförhållanden. Det är viktigt att påpeka att detta inte gäller alla arbetsplatser men det är något som IMA vill ska bli en del av de standardiserade kontrakt som skrivs mellan arbetsgivare och deras medlemmar. Just nu finns det många brister och skillnader mellan hur skådespelare blir behandlade i en studio för tv-spel och en studio för film eller tv. SAG-AFTRA strävar efter att IMA-medlemmarna ska få samma eller liknade rättigheter som övriga medlemmar.
Den 26 september inleds förhandlingarna mellan SAG-AFTRA, IMA och spelföretagen för att försöka förhandla fram bättre kontrakt. Mellan den femte och 25 september kan medlemmarna rösta om de vill medverka i en strejk om spelföretagen vägrar att gå med på IMA:s krav. Så om ni stått bakom facken och strejkarna såhär inledningsvis när den bara påverkar filmindustrin hoppas vi på Player One att samma solidaritet fortsätter när fokuset och konsekvenserna skiftar och påverkar den industrin vi verkligen håller kär. Det kan bli tufft och vi får räkna med försenade produktioner men det är något vi är redo att offra för en ljusare och mer rättvis framtid.
Kommentarer