Blazing Chrome
Om du var tvungen att gå in i en tidsmaskin inställd på mitten av 80-talet och bara ta med dig ett fåtal saker i din packning, vad skulle du då skriva ner på packlistan? Ifall ditt svar är en modern handkontroll samt en platt och bred skarp-TV finns det en mycket god chans att du skulle ha en liknande spelupplevelse som den jag haft i veckan. Blazing Chrome är ett kärleksbrev till den klassiska ”run and gun”-genren. Och med ett vackert yttre och ett inre som är lika charmigt som klyschigt är det ett förtjusande tillskott i samlingen av moderna retroinspirerade spel.
LÄS FLER RECENSIONER: Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order
Förutsättningarna är precis vad vi kan förvänta oss. Den tekniska utvecklingen kom ikapp människan och robotarna tog över världen. Det är upp till dig och din godhjärtade robotkompis att utgöra mänsklighetens sista hopp och ta tillbaka jorden. Givetvis sker detta genom en serie diplomatiska samtal och överenskommelser. Åtminstone i en värld där diplomati är slang för flammande explosioner och en obeveklig rad med dödliga patroner. Allt packas samman med ett omslagspapper bestående av tidsenlig musik, ljuvlig retrografik och härligt klyschiga karaktärer. Blazing Chrome är troligen ett av de få spelen som beskrivs bäst enbart med hjälp av sitt namn. Det är en enkelhet som gynnar spelet och låter spelaren lägga allt fokus på titelns mer praktiska delar.
Det övergripande spelandet bjuder på en kavalkad av olika fiender, minibossar och stora bossar kombinerat med diverse inslag av plattformgenren. Det hela leder till en intensiv blandning av springande, hoppande och skjutande. Du kan bara sikta ditt vapen i åtta olika riktningar vilket innebär att en del timing kan vara livsviktig, inte minst under de högre svårighetsgraderna. Stannar du och siktar upp mot de flygande robotbestarna en fjärdedels sekund för tidigt kan dina explosiva skott missa målet och du förlorar ett av dina älskade liv. Detta leder till en fartfylld färd där minsta misstag kan kosta dig mer än vad du har råd med men där för mycket betänketid kan vara precis lika dödligt.
Både vanliga fiender och de många bossarna bjuder på en bokstavlig dans där du måste kliva åt sidan, hoppa och ducka för att avancera till nästa skärm. De olika uppdragen kräver nästan en välarbetad koreografi för att undvika en serie av varierande attacker. Detta är extra tydligt vid de olika bossarna som alla genomför återkommande mönster av attacker och rörelser. Detta gör det lätt att bli lite bättre varje gång jag spelar men innebär samtidigt en rolig utmaning för mitt minne i både hjärna och händer.
Jag vill applådera spelmakarna JoyMasher för deras inkludering av diverse hjälpmedel för oss med en lägre färdighetsnivå, sämre tålamod eller lite av varje. Den lättaste svårighetsgraden lägger till några sparpunkter under uppdragens gång samt förser mig med olika hjälpmedel. Det är fortfarande en utmaning att ta sig igenom spelets sex uppdrag men det blir sannerligen mer lättillgängligt. Spelet är ganska kort sett till mängden uppdrag men en lägre svårighetsgrad förstorar inkörsporten för spelare som vill besegra även de högre svårighetsgraderna i framtiden. Detta gör inte bara att fler spelare kan ta sig an äventyret utan förlänger även speltiden. Vill du dessutom ta dig an spelets högsta svårighetsgrad måste du först besegra robotarmén på den ”normala” svårighetsgraden. Och vill du fortfarande panga sönder mer skrot finns det goda möjligheter för att uppnå högre poäng än kompisarna på respektive bana, så du kommer ha att göra.
Men som i de allra flesta fall är även den mekaniska apokalypsen bättre tillsammans med en vän. Därför är det ett trevligt inslag att Blazing Chrome låter mig starta upp ytterligare en kontroll och kalla in lite förstärkning. Flerspelarläget fungerar precis som den ensamstående varianten med den lilla skillnaden att du slår dubbelt så hårt mot oppositionen. Det är dock lite trist att jag tvingas börja om från början för att kunna spela tillsammans med en kompis. Det är problematiskt att behöva spela om samtliga uppdrag men det är nästan mer irriterande att inte ha möjligheten att fortsätta där vi slutade när lekstunden är över och kompisen gått hem. Trots detta bjuder Blazing Chrome för det mesta på kaotiska och fist bump-framkallande äventyr när jag lyckas hitta den rätta samarbetspartnern. Skulle det däremot inte klicka mellan er kan ni alltid tävla om vem som dödar flest fiender och får högst poäng. Det är ganska kul det också.
PÅ TAL OM ÖVERDRIVET VÅLD: Snart är det EVO 2019
När vi på Player 1 sammanfattade årets E3 i en serie podcast-avsnitt delade vi ut en slags utmärkelse till spel som kanske inte stack ut särskilt mycket, men som mest verkade vara roliga att spela. Om Blazing Chrome hade haft en omfattande närvaro under E3 2019 hade min röst definitivt kunna falla på på den här titeln. Utöver bättre flyt och högre upplösning gör inte spelet särskilt mycket för att främja nytänkande och innovation, men den explosiva spel-loopen är likväl väldigt underhållande. Det är ett utmärkt spel för dig som vill återuppleva lite nostalgiska minnen, för dig som känner en stark önskan om att få smälla sönder lite metallump eller för dig som bara vill ha kul.
Kommentarer