Den där ”Nu kan vad som helst hända”-känslan
TV-spel skapar många positiva, och en del sköna negativa känslor, men det är en känsla som jag specifikt söker efter, en upplevelse som kännetecknar många bra spel: känslan av att ”nu kan vad som helst hända”.
Du hittar den i ett Open World-spel när man inte vet vad som väntar bakom nästa hörn. Du hittar den i ett fightingspel när en match kan vända från förlust till vinst på en sekund. Du hittar den i en Overwatch-match när du aldrig vet vad motståndarna ska byta till för karaktär eller ta till för taktik för att svara på din taktik. Du hittar den i ett survival-spel när du aldrig vet vad som väntar i natten och om du ska överleva till nästa dag.
Känslan av att ”nu kan vad som helst hända” kan vi finna både i storyn och i det spelmässiga. Men även i själva spelvärlden; i dess design och i spelets musik. Ofta är detta möte med det okända eller det oväntade något vi förknippar med att spela igenom spelet för första gången, men vissa spel kan överraska oss hur många gånger vi än spelar dem. I management-spel, där vi driver en nöjespark eller bygger en stad, kan vi hela tiden stöta på nya konfrontationer mellan olika spelsystem vilket leder till nya oväntade situationer.
LÄS MER: Vad gör ett spel bra?
Den pirrande känslan av att ”Nu kan vad som helst hända” förutsätter inte att vad som helst verkligen händer precis hela tiden i spelet. Eller att det ens skulle kunna hända. Bara att det känns som det när som helst skulle kunna hända precis vad som helst. Om du tittar på WWE så vet du att wrestlingshower till stor del bygger på just detta: att i vilket givet ögonblick kan precis vem som helst dyka upp och vad som helst kan hända, och man måste titta varje vecka för att verkligen vara säker på att inte missa något speciellt när det händer.
Det är också en stor del av anledningen till att vi hela tiden återvänder till våra spel. För att se om vi kan hantera det oväntade som väntar bortom nästa berg. För att se vem vår näste online-motståndare i Street Fighter är och om vi klarar att besegra den eller inte. För att se om invånarna flyttar in till vår stad i Citites: Skylines eller om alla får nog av vårt styre och flyttar därifrån. För nu kan vad som helst hända.
Kommentarer