DREAMCAST – 20 ÅR
Idag är det hela 20 år sen konsolen Dreamcast nådde de svenska gränserna. Den var också som vi vet Segas sista maskin som plattformshållare i spelindustrin. Dreamcast blev tyvärr ett misslyckande och tvingade ut Sega ut ur hårdvarubranschen. En stark anledning varför många, inklusive mig, alltid tyckt det varit extra sorgligt att Sega som konsoltillverkare gick under var för att Dreamcast var en konsol med en uppsjö av kreativa och välbyggda spel. Variation och uppfinningsrikedom var det inte brist på hos Sega under de sista åren. Det var en fantastisk lekfull och risktagande spelmaskin. Det kanske var just desperationen som fick Sega att våga testa allt från onlinespelande till maracas-styrda musikspel. Även om det inte gick vägen i slutändan så kommer deras sista försök bli ihågkommet som en rejäl styrkeprövning istället för ett ynkligt döende jämmer.
Det drällde in förstaparttillbehör i formen av redan nämnda maracas, fiskespön, pistoler och tangbordbord. Konsolens minneskort, Virtual Memory Unit (VMU), hade en pytteliten LCD-skärm som man kunde spela minispel, för att inte tala om Sonic Adventures egen version av Tamagotchi-skötsel; Chao Garden. Dreamcast var förfadern till riktiga trigger-knappar på kontroller och den var även först ut med att ta hemkonsolen online och gjorde det dessutom med storslagen prakt med Phantasy Star Online som jag skall tala om lite senare i veckan.
Men spelen är där den här maskinen skiner. Detta hade varit en indieutvecklares dröm. Dreamcast var ett tillhåll för de mest ambitiösa, kreativa och bisarra spelen vid milleniumskiftet. Den bjöd på perfekta arkadportningar av t.ex. Crazy Taxi och tog på gott och ont Sonic till den tredje dimensionen. Det hektiska pusselspelet Chu Chu Rocket sköt sig in i våra hjärtan, vi dansade med Ulala ,Jet Set Radio var ett av tidernas första cel-shadade spel som dessutom hade lockande gameplay och Capcom lät ett Resident Evil-spel ha sin debut på Dreamcast. Mitt bland all kaos och galenskap fann man dessutom hybrisprojektet Shenmue som var så långt före sin tid att det knappt själv visste hur det skulle separera hämndhistoria och givande gameplay i en kolossal och löjligt manipulerbar spelvärld.
De valde att lockas av Segas sista spelkonsol har många unika upplevelser i det emotionella bagaget och det är om dessa upplevelser och spel vi vill berätta om dessa veckor.
Kommentarer