Fem anledningar till att Apple Arcade kommer lyckas
2019 blev visst året då även techgiganterna bestämde sig för att hoppa på det accelererande speltåget. Snart är Google Stadia här med sin nya streamingtjänst, och i somras passade även Apple på att avslöja en ny prenumerationstjänst för spel på sina maskiner. Tidigare i veckan fick vi ytterligare info då Apple höll låda om sina nya iPhones, bland annat flera speltitlar och det amerikanska priset.
Det är kanske lätt att avfärda det som en liten sidogrej, speciellt i jämförelse med de större produktionerna för deras nya film- och TV-tjänst. Men var inte för snabba med att döma ut Apple Arcade! Här är fem anledningar till varför det kan lyckas (och två till varför det inte kan göra det).
1. Indies blomstrar på handhållna maskiner
Trots ihärdigt arbete från både Sony och Nintendo med att producera högkvalitativa förstapartsspel till sina respektive maskiner (med varierande framgång givetvis) är det indies som i slutändan bär handhållna spelmaskiner. Det lilla formatet är som gjort för den typen av upplevelser små utvecklare är så duktiga på; snabba, märkliga, konstnärliga, innovativa små spel. Spel som till exempel The Binding of Isaac, Steamworld Dig, Minit, Celeste, Spelunky, Hotline Miami, Undertale etc. Apple Arcade är unikt positionerade för att dra nytta av det här eftersom det redan finns en kapabel spelmaskin i fickan hos miljoner människor redan.
2. Spela på vilken skärm du vill
Det som fortfarande gör Nintendo Switch till en så unik maskin är självklart möjligheten att spela handhållet eller en stor skärm. Vilket gör den till en maskin som är olika saker för olika människor. Personligen kan jag inte minnas senast jag hade den i dockan, men andra har i princip limmat fast den bredvid TV:n. Apple är ett av få företag, om inte det enda, som kan erbjuda samma valfrihet i hur man spelar genom sitt ekosystem av iPhones, iPads, Apple TV och Mac-datorer.
3. Spela med vilken kontroll du vill
En av årets stora Apple-nyheter som gick förbi oss alla lite i periferin är möjligheten att koppla vilken Bluetooth-spelkontroll vi vill till våra Apple-maskiner i iOS 13. Trots att företag som till exempel Steelseries försökt att sälja MFi-certifierade kontroller tidigare är det ingenting mot att kunna använda de spelkontroller vi redan har hemma och som vi både känner till och älskar sedan innan.
4. Utvecklarna verkar vara med på tåget
Den som förväntar sig stora AAA-titlar kommer sannolikt känna sig besviken, men välkända utvecklare, stora som små, verkar faktiskt villiga att testa Apples nya prenumerationstjänst. Indiefavoriterna Annapurna Interactive har med Sayonara Wild Hearts (tidigare Nintendo Switch-exklusivt), Square Enix bidrar med en titel från Octopath Traveler-gänget, The Sims-legenden Will Wright är med samt Hironobu Sakaguchi som ligger bakom delar av Final Fantasy-serien. Här finns även Konami, Devolver Digital, Disney och många fler.
5. Priset är perfekt i rådande konkurrens
Nu vet vi i och för sig inte det svenska priset än, men även högt räknat kommer inte de 5 dollar som det kommer kosta i USA bli mer än 100-lappen i Sverige. Och med över 100 titlar på gång kan vi räkna med att det kommer komma över en handfull nya spel varje månad. Det bör inte sättas i relation till Playstation Plus eller Xbox Game Pass där du betalar premium för att fåtal större AAA-titlar varje månad, utan bör kanske hellre jämföras med PC-prenumerationer som Humble Bundle. En mer blygsam summa för kortare och fler upplevelser.
(och därför kommer Apple Arcade inte lyckas)
Apple försöker göra något nytt med Apple Arcade, slå sig fri från det rykte App Store har fått som ett hav av mikrotransaktioner, enkla cash grabs och oförskämda kopior av redan existerande spel. Det är därför Apple Arcade gärna framhäver de mer konstnärliga och spelmekaniskt ambitiösa titlarna i sin framtida katalog. Inga gacha-spel, ändlösa kopior på Clash of Clan och simpla clicker-spel.
Samtidigt saknas det en betalvilja på App Store. För de allra flesta är iPhone-spel synonymt med free to play, och många spel som finns på flera plattformar är ständigt prissatta långt under sina PC- och/eller konsolversioner.
Apple Arcade är ju i grunden designat för att hantera de här stora trösklarna, med en prenumerationstjänst som grund och med en tonvikt på unika och konstnärliga spel. Det är en hög tröskel att komma över, och kanske lyckas inte ens Apple komma över den. Apple Arcade är däremot en av de bästa försöken de kunnat göra för att lyckas.
Kommentarer