Kostar det så smakar det!
Jag vill skriva ett par ord om Super Mario Run. Inte för att det är splitter nytt eller för att Nintendo har gett mig 10.000 kronor för att göra det. Utanför att det är förbannat genialiskt. Att fånga mig på detta sättet genom en knapp säger mer om utvecklaren än om mig (hoppas jag).
Jag måste medge att jag var extremt skeptisk till Super Mario Run när Nintendo först visade upp det. Men nu har jag spelat det så pass många timmar att jag med gott samvete kan säga, “Jag tror det finns en liten urgröpning längst ner på min skärm…”.
Ibland kan jag köra en bana bara för att Mario är så förbannat akrobatisk. Hans talang att snurra och volta fram på banorna gör nästan Super Mario Run till ett freerunner-spel. Nästan!
Spelet har mer än vad man kan tro. Man kan bygga en gullig liten värld av gulliga små hus, statyer och växter. Man kan spela med en rad olika kompisar till Mario (med deras specialförmågor). Det finns extrabanor som (spoiler alert!) låses upp av att man gör mer eller mindre utmanande uppdrag på standardbanorna. Man kan utamana sina vänner och andra spelare på de olika världarna. Nintendo har till och med gjort Super Marios svar på Twitter, banor som är 3 sekunder långa. Bara en sån sak!
Sen blir jag inte riktigt klok på hur smidigt Nintendo löst problematiken med att folk faktiskt byter telefon till och från. Logga in på ditt Nintendo Network ID och du har allt sparat där. Det är så logiskt men samtidigt så lite Nintendo som inte alls jobbar på detta sätt med deras egna konsoler. Varför? Ja, fråga inte mig för jag ställer mig också den frågan. Men det är väldigt smidigt att det fungerar på deras mobila spel.
Vilka Nintendospel vill ni se/tror ni passar den mobila plattformen? Jag håller tummarna för att Nintendo ska lansera ett Pikmin för mobilen. Det hade varit awsome!
Kommentarer