Nintendo tjänar (tyvärr) inte på att charma oss fans på E3
Trådar på Reddit, Twitter och diverse forum debatterar just nu ovanstående fråga varv på varv på varv. Svaret är i dag ännu enklare att ge än det var 2013, när jag skrev ungefär den här texten första gången samtidigt som Nintendo å sin sida för första gången inte körde en klassisk livesänd presskonferens utan spelade in en Nintendo Direct:
De har inget att tjäna på att bomba oss med överraskande nyheter. Tyvärr.
Strategin Nintendo kört med tre E3 i rad – att fokusera på ett enda spel och verkligen hamra hem budskapet om det – fungerar mycket bättre än att lägga alla kort på bordet för att nördar som jag och du ska bli nöjda.
Vi kan tycka att det är tråkigt, men Nintendo är smarta. Som så många andra varumärken vet de att det är svårare och svårare att nå igenom det sorl som ständigt råder på internet. E3-veckan gör det inte precis lättare för ett spel att få uppmärksamhet; många utannonseringar sker och glöms bort. Å andra sidan: För den som bryter igenom bruset och fångar rubrikerna finns potentialen att nå en större publik än någonsin. E3-trailern för CD Projekt Reds Cyberpunk 2077 har till exempel hittills håvat in knappa 11 miljoner visningar och 256 000 tummar upp. Så de ger oss några små utannonseringar som ändå bara charmar nischpubliken samt satsar tungt på att Smash Ultimate ska nå igenom det där bruset.
Internet vs. verkligheten
I de nördiga kretsar där du och jag hänger sprids fort narrativ som inte riktigt matchar verkligheten. Vi kan titta på Nintendos line-up för resten av det här året och säga att det ser öde ut. Var är Animal Crossing? Var är Pikmin 4 som sägs vara klart? Vad fasiken håller Retro Studios på med? Och varför fick vi inte se Metroid Prime 4? Och så vidare.
Vi kan också gnälla över att Fornite inte räknas som ett avslöjande eftersom utannonseringen läckte några dagar innan. Tråkigt, men för Nintendo som just fått marknadens hetaste spel på sin plattform är det bara att skratta hela vägen till banken. När sedan 2 miljoner Switch-användare laddar ned spelet inom de första dygnen, så ja … verkligheten har talat.
I den verkligheten säljer Switch fortsatt mycket stabilt. Gamestop rapporterade i veckan i samband med deras senaste finansiella rapport att de ser en stadig efterfrågan på Switch och att gamla titlar som Zelda: Breath of the Wild säljer kontinuerligt. Tittar vi på senaste statistiken från Japan var Splatoon 2 (11 månader gammalt) det tredje bäst säljande spelet i landet förra veckan; Mario Kart 8 Deluxe (14 månader gammalt och en portning av ett flera år gammalt spel) var det sjätte bäst säljande. Super Mario Odyssey, Zelda och Kirby tuffar på även de, där Zelda nyligen nådde över 1 miljon sålda exemplar – bästa siffran för ett Zelda på år och dar. Och från Frankrike rapporterades i dag att Switch säljer i stora volymer och att spelförsäljningen i år är högre än förra året.
Med den grymt stabila grunden går Nintendo mot ett andra halvår som innehåller ett nytt Pokémon och ett nytt Smash Bros. Så nej, de behöver inte utannonsera mer än vad de gjorde på E3. De hade inte behövt göra någonting mer än att visa Smash, faktiskt.
Microsoft var i en helt annan position inför E3, jämförelsevis. Deras line-up av exklusiva spel har sett så tunn ut att folk elakt spekulerat om de tänker överge Xbox One och kanske på sikt hela konsolindustrin. Ingen trodde nog det på allvar, men att tankarna ens luftas tvingade Phil Spencer och hans Xbox-team att sätta ned foten – rejält (vilket jag tycker att de gjorde och skrev om här).
Är det tråkigt att Nintendo har råd att vara så defensiva? Japp, sjukt mycket så för oss fans som ser E3 som nästa helgdag som borde bli röd i kalendern och laddar upp inför presskonferenserna i väntan på att bomber ska droppas. Jag minns utannonseringen av Twilight Princess på E3 2004 och nostalgikern i mig längtar alltid efter att någon av presskonferenserna ska leverera ett sådant ögonblick.
Å andra sidan innebär Nintendos strategi att vi får små utannonseringar här och var under året; jag utesluter inte att de har någon halvstor förstapartstitel innanför västen redo för hösten som de kommer att utannonsera i en Nintendo Direct i augusti eller september. Till Nintendo Everything säger Nintendo of America-bossen Reggie Fils-Aime att Nintendo har mycket mer att visa “under de kommande veckorna och månaderna”.
Sony testade ett lite annorlunda upplägg på sin presskonferens i år, troligen baserat på samma analys som Nintendo har gjort i några år. De byggde sin (mycket märkliga) presskonferens runt fyra huvudsakliga PS4-titlar och strösslade in lite tilltugg däremellan. Jag hoppas att de putsar på själva formatet till nästa år, men just fokuset på färre titlar tror jag kommer att återkomma.
Så: Låt oss spekulera!
Jag tror jag hamrat hem poängen, så låt oss kasta den vuxna, affärsmässiga kostymen åt sidan en stund och ta på de färgglada spekulationshattarna. Mitt tips är:
– Ryktet om att Star Fox: Grand Prix är under utveckling hos Retro Studios stämmer och spelet släpps i höst i samband med eller strax efter att Nintendos betaltjänst för online lanseras. En Nintendo Direct om onlinetjänsten + Star Fox kommer i juli eller augusti.
– Pikmin 4 är närmre än vi tror, utannonseras till hösten och släpps i januari eller februari nästa år.
– Nästa år förvandlar Nintendo sin E3-monter till den planet Metroid Prime 4 utspelar sig på och har det som sitt fokusspel.
Vad tror du att Nintendo sitter inne på för överraskningar? Är du besviken på det upplägg Nintendo funnit för E3 eller räcker det med nyheter under veckan ändå?
Kommentarer