De nya konsolerna tvingar mig next gen-patcha på egen hand
Minns ni hur lättade vi var när Sony berättade att alla enorma Playstation 4-samlingar skulle vara mer eller mindre spelbara på den nya spelkonsolen? Efter fiaskot som gjorde att Playstation 3 och dess bibliotek lämnades ute i kylan i samband med lanseringen av speljättens fjärde hemkonsol kändes det klart skönt att nu få ta med sig sina spel in i den nya generationen. Men medan Sony stod och klappade sig själva för bröstet stormade Microsoft in och skanderade att inte bara var den gångna generationens titlar spelbara på den nya maskinen, de var dessutom bättre än någonsin. Sony hade visserligen muttrat något om en prestanda-boost innan lanseringen av Playstation 5, men jämfört med Xbox Series X respektive S och deras automatiska HDR samt förhöjda bildrutefrekvens för massvis med spel har Playstation 5 framstått som klart underlägsna gällande bakåtkompatibilitet.
LÄS MER: Komplexitet inte alltid = bättre spelvärde
Problemet jag vill tala om idag är hursomhelst inte unikt för Sony. Flera av spelen jag ska ta upp har samma problematik på Xbox-sidan. Däremot har Playstation 5 varit onödigt krånglig gällande saker som olika versioner av samma spel och överföring av gamla sparfiler, därför är det inte så konstigt att maskinen även är snäppet mer omständlig när det gäller förhöjd prestanda i äldre spel.
Sony och Microsoft har hittills använt sig av ett par olika strategier när det gäller bakåtkompatibilitet. Hos Xbox Series X och S hittar vi den helt klart smidigaste lösningen i form av FPS Boost, en närmast magisk funktion som lurar spelet i fråga att trycka upp antalet bildrutor i sekunden i utbyte mot lite grafiska nedskärningar. Dessutom har Microsoft och deras spelstudios uppdaterat flera av sina nyare Xbox One-titlar i det tysta, så när du startar upp exempelvis Sea of Thieves eller Forza Horizon 4 får du automatiskt den bästa versionen av spelet. Sony och Playstation har istället hållit sig till enskilda uppdateringar för flera av storspelen. Titlar som Days Gone, Ghost of Tsushima och Infamous: Second Son har alla fått kostnadsfria uppdateringar från sina respektive utvecklare medan andra stortitlar tragglar vidare i sin Playstation 4-skrud. Dessutom ser vi att fler och fler utvecklare släpper nyversioner av sina spel tillsammans med något tilläggspaket eller en expansion för att på så vis skapa lite ytterligare inkomst. Slutligen hittar vi ett gäng spel som ser ut att ha fallit mellan stolarna. Vissa väntar på sin egen nyversion med tillhörande DLC, andra är bara fast i limbo mellan konsolgenerationerna.
LÄS VÅRA RECENSIONER: Umurangi Generation
Jag talar om spel som Batman: Arkham City, och inte originalversionen utan den så kallade förädlade versionen i Return to Arkham-samlingen. Innan spelet fick sin första patch hade det en upplåst bildrutefrekvens, men på Playstation 4 Pro upplevdes det alldeles för instabilt och därför låstes Batmans äventyr till 30 FPS. Playstation 5 klarar utan större problem av att lira Arkham City i silkeslena 60 FPS, men för att det ska fungera måste du dels äga spelet på skiva samt installera det utan att vara uppkopplad till internet. Så fort din konsol får nys om ett nätverk kommer den vilja uppdatera spelet och därmed låses bildrutefrekvensen återigen till 30 FPS. Det krävs alltså någon slags tjuvlösning samtidigt som du behöver utstå eventuella buggar som fanns i spelet vid lansering.
Jag talar även om spel som The Witcher 3: Wild Hunt där det krävs en strategi likt den ovan för att spelet ska flyta på i 60 FPS. Men om remaster-versionen av ett Batman-spel i en aningen pytteliten öppen värld för med sig lite buggar kan ni bara tänka er hur det är att spela det massiva The Witcher 3 utan någon som helst uppdatering. Då ska vi inte ens tala om hur larvigt liten texten var i spelets huvudmenyer när det släpptes. Så är du beredd att spela en rejält buggig version av The Witcher 3 som dessutom kräver att du har ett förstoringsglas på soffbordet, då kan du njuta av förbättringarna som de nya konsolerna förser. Alternativt väntar du tills CD Projekt ber oss köpa spelet på nytt tillsammans med en Henry Cavill-outfit eller två.
LÄS MER OM WITHCER: The Witcher 3: Wild Hunt och den otydliga konsekvensen
Spel som The Elder Scrolls V: Skyrim i sin Special Edition-form har på Xbox-sidan fått den åtråvärda FPS Boost-behandlingen. Vill du däremot utforska Skyrim på Playstation 5 samtidigt som du utnyttjar prestandan i din nya maskin behöver du ta till ett alternativt sätt, och det här är nog min absoluta favoritlösning. För de Playstation 5-ägarna som vill uppnå 60 FPS i ett tio år gammalt spel krävs nämligen en spelartillverkad modd. Japp, du hörde rätt. Skyrim är ett av få spel som faktiskt tillåter installation av moddar i sin konsolversion, och där finns det en som tillåter just 60 FPS. Bethesda ser inte ut att ha någon officiell uppdatering under utveckling, och med tanke på deras syrliga relation till Playstation känns det väl knappast troligt att den någonsin blir av.
Här har vi alltså tre exempel på spel som utan tvekan har grunderna för att implementera förbättrad prestanda, men som av olika anledningar lagt den processen åt sidan. Men varför sitter jag här och gnäller egentligen? Med hjälp av saker som icke officiella modifikationer och opatchade fysiska utgåvor kommer vi ju utan problem åt kraften i de nya konsolerna, men inte utan uppoffring.
Kommentarer