Saker som gjorde oss glada – vecka 18
Världen har alltid varit lite galen, men det senaste året har den bitvis varit mer ensam, kall och galen än någonsin. När det känns deppigt är dags att påminna sig om de små positiva saker som finns att finna överallt i spelvärlden. Här är några av de glädjeämnen som lyst upp vår vardag den senaste veckan!
Alexander Cederholm
I tisdags hände det mycket. Det var Star Wars-dagen, min 12-årsdag på Twitter och viktigast av allt – min och min sambos sexårsdag som par. Så jag har mycket att vara glad för den här veckan. Jag och Nathalie har till stor del spenderat veckan som gått med att knäppa foton på Pokémon i New Pokémon Snap. Det blev en intensiv helg där många timmar försvann i Lental-regionen. Det var ett perfekt spel för oss att dela. Nathalie älskar sina Pokémon och själv hade jag aldrig någon direkt kontakt med originalspelet på Nintendo 64 även om jag alltid tyckte det såg intressant ut.
En annan trevlig sak som gjorde mig glad var när jag hämtade spelet förra veckan och fick beskedet att min Playstation 5 är runt hörnet då jag nu inte längre är 100-tals bokningar bakom andra utan endast 13. Så med lite tur hamnar det en Playstation 5 i hemmet snart.
Martin Eriksson
I veckan meddelades att tidningen Official Playstation Magazine, som rullat på i 25 år nu, läggs ner. Eller tidningen fortsätter egentligen precis som förut, under det nya namnet Play. Men att den officiella stämpeln försvinner i namnet är av avgörande betydelse för mig. Jag skulle aldrig köpa en officiell speltidning; det skulle vara som att betala för politisk propaganda. Men nu när tidningen, åtminstone till namnet, är oberoende så väcks min nyfikenhet.
Jag älskar speltidningar, men de kvarvarande speltidningarna i världen går snart att räkna på ena handens fingrar. Efter att Svenska PC Gamer lade ner, och jag bara prenumererar på Edge och Retro Gamer, har jag hållit ögonen öppna för en ny tredje tidning att prenumerera på. Jag har ingen aning om ifall Official Playstation Magazine var något att ha, men när Play lockade med fem nummer för 50 kronor kunde jag inte låta bli att slå till. Det första numret släpptes i tisdag, men det kommer förstås att ta några veckor på sig att ta sig till Sverige. Nu kanske jag borde ge brittiska PC Gamer en chans också?
Andreas Lennartsson
Vad som gjorde mig glad den här veckan kom från inga mindre än självaste Xbox med sin nästintill magiska funktion FPS Boost. Genom att offra en liten del av spelets grafiska muskler trycker funktionen upp mängder med titlar till silkeslena 60FPS (eller hela 120FPS i flera fall). För mig som blivit så oförskämt bekväm och bortskämd med 60 fina bildrutor i sekunden har det varit minst sagt svårt att hoppa tillbaka in i spel som endast bjuder på 30 eller ännu färre rutor. Tack vare FPS Boost har jag nu fått möjligheten att återvända till flertalet äldre spel utan att behöva traggla mig fram genom seg bilduppdatering. Vad som också gjorde mig glad var att Xbox nyligen implementerade funktionen i sisådär 70 ytterligare spel utan att ens rycka på axlarna. Den där bakåtkompatibilitet-bollen är så långt in på Playstations planhalva att den balanserar på mållinjen för tillfället.
Robin Molin
Bandai Namco är bekräftade att vara på E3. Jag vill inte bygga upp för mycket förhoppningar men kan detta vara dagen då jag äntligen får nyheter om Elden Ring? Jag har gått på tok för länge utan att få höra ett knyst om From Softwares nästa spel men lite hoppfull tänker jag ändå vara!
På senare tid har jag också tagit mig tiden att spela igenom några av mina favoritspel. Brände igenom Control och nu sitter jag med ännu en vända Horizon Zero Dawn. Det var även kul att testa Resident Evil 8-demoversionen. Kluven om spelet än så länge men är ändå lite taggad på att hoppa in i den världen igen så småningom.
Tobias Klein
Jag tror inte att någon missade det, men i tisdags så var det Star Wars-dagen och jag valde att fira den genom att spela Lego Star Wars III: The Clone Wars.
Jag har alltid uppskattat Lego-spelen, både för deras koncept men också för den humor som de bakar in i sina adaptioner. Ett av mina första-Lego spel var Lego Star Wars: The Complete Saga, och jag minns hur jag spelade det dag ut och dag in när jag var yngre. Som dyslektiker (samt att jag hade problem med engelska) så passade Lego-spelen mig perfekt. De kunde återberätta en hel historia utan dialog och lilla jag kunde hänga med utan problem.
När de började ha med faktiskt dialog i spelen så gjorde det mig lite ledsen. Jag tycker inte att många av de nyare spelen är lika charmiga som de gamla. Så jag blev väldigt glad när jag skulle sätta mig ner och spela mitt “nya” spel och inse att det var som det Lego Star Wars-spel jag spelade som liten.
Kommentarer