Space Hulk: Tactics
Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig av Space Hulk: Tactics första gången jag skulle spela det. Ett taktiskt strategispel som utspelar sig i Warhammer 40 000-universumet låter inte alltför illa. Även fast jag inte kan allt för mycket om Space Hulk: Tactics eller Warhammer 40K så satte jag mig ner framför min PC med förhoppningar att spelet skulle vara roligt ändå fast jag inte vet så mycket om varumärket.
Jag vill inleda med att säga att Space Hulk: Tactics inte är för alla. Det är ett spel som man måste lägga mycket tid på och själva spelet i sig är väldigt långsamt eftersom det är ett turbaserat spel som kräver att man använder sig av taktiker och strategier för att vinna. Om du tycker att spel ska vara kvicka och mycket skall hända samtidigt är Space Hulk: Tactics verkligen inte något för dig. Uppskattar du däremot lite mer metodiska spel för att nå dina mål kan detta mycket väl vara helt rätt typ av spel för dig.
Space Hulk: Tactics har ett enspelarläge som består av två kampanjer. Den första kampanjen består av 13 banor där berättelsen cirkulerar runt rymdmarinerna eller som de heter på engelska; ”The Terminators” som då attackeras av de onda rymdvarelserna. Detta leder oss in på nästa kampanj som består av nio banor och i dessa handlar berättelsen istället om de onda rymdvarelserna, ”The Genestealers” som attackerar rymdmarinerna. Kampanjbanorna är relativt lika i sättet de är uppbyggda på, men kampanjerna skiljer sig med unika historier, olika spelmekaniker och viktigast av allt, olika spelstilar för de olika raserna.
Rymdmarinerna är utrustade i stora, pansarbeprydande rustningar vilket ger varje soldat en enorm kraft. Att spela som en rymdmarin handlar inte om att förflytta sig snabbt och skynda sig till sina motståndare. För dem är det viktigare att flytta sig långsamt runt kartan och förutse handlingarna hos rymdvarelserna som ofta inte kan ses förrän det nästan är för sent. Det är händer inte alltför mycket när man spelar som dem, men spelet blir väldigt långsamt och tidskrävande, men samtidigt finns något tillfredsställande för den som tycker om att vara taktiskt, och ej att förglömma rymdmarinerna ser respektingivande ut samt rör och beter sig är på ett väldigt tillfredställande sätt.
LÄS FLER RECENSIONER: NBA 2K Playgrounds 2
Rymdvarelserna beteende är mycket snabbare och spelstilen är nästan motsatt sett till rymdmarinernas. Rymdvarelserna kan, till skillnad från deras motståndare, se nästan allt på kartan utan att befinna sig i närheten av sina fiender och måste utnyttja den förmågan för att hitta ett sätt att flankera dem. ”The Genestealers”, rymdvarelserna, är bara effektiva när de smyger på oförsiktiga fiender eftersom de enbart använder närstridskamp och inte projektiler. Därför krävs list och taktik när du vill attackera dina fiender så att du inte dödas först.
Båda kampanjerna har sina för- och nackdelar och båda är väldigt utmanande på sitt eget sätt. Efter varje avklarad bana får din trupp nya vapen och utrustningar att använda sig av, så det finns i alla fall en morot för att klara uppdrag. Jag skulle dock säga att rymdvarelsernas kampanj är något svårare än rymdmarinernas kampanj och spelet rekommenderar att rymdmarinernas uppdrag slutförs först, så att du har någorlunda grepp hur spelet fungerar.
Space Hulk: Tactics är ett typiskt turbaserat strategispel som fokuserar på döda sina motståndare. Space Hulk: Tactics använder ett speciellt kortsystem när det är din tur och ska göra ett drag. I början av rundan finns ett val av kort som kan spelas för extra värdefulla AP-poäng (action points) som används för att flytta eller attackera. Korten kan till exempel användas för att göra dina karaktärer starkare och ge dig fördelaktiga uppgraderingar för nästkommande runda. Kortsystemet är i första hand väldigt förvirrande och alltför komplicerat, men efter ett tag när man har spelat några gånger förstår man mer och mer hur detta system fungerar. Spelet har utöver enspelarläge även ett flerspelarläge som gör det möjligt att spela med andra över nätet, även här är karaktärerna och raserna densamma.
LÄS FLER RECENSIONER: Fast Striker
Slutligen vill jag säga att visuellt är spelet väldigt snyggt och musiken passar bra till spelets stil. Spelet kan spelas i ett överseende läge, som kommer väl till hand när du vill flytta dina karaktärer, men du kan också ändra till ett förstapersons-läge som är bra när du vill attackera dina motståndare och vill ha en mer intim känsla. Det som förstör spelandet för mig är just spelets AI och den repetitiva bandesignen. Banorna består av avlånga korridorer som nästa alltid är likadana. På varje bana och efter en stunds spelande känns det som man spelar samma bara om och om igen. AI:n kan också vara lite konstig och inkonsekvent, särskilt när du når spelets senare nivåer. Ibland kommer fienderna att attackera dig i vågor medans andra gånger kommer de inte alls vilket stoppar all spänning och gör att du bokstavligen måste hitta dem för att någonting skall hända.
Jag tycker inte Space Hulk: Tactics är ett dåligt spel, men det är inte heller ett bra spel. Grafiken skapar verkligen närvaro och känslan av tyngd medan speldesignen i överlag är bra, men det som förstör spelet är bristen på variation och ett förvirrande kortsystem samt en AI som inte kan bestämma sig om den ska attackera dig eller stå still. Sånt här gör att saker blir onödigt långsamt, vilket i sin tur gör spelet väldigt svårt för nybörjare inom strategigenren eller den som i allmänhet saknar tålamod.
Kommentarer