Spelspecifikt 09: Sifu och tidens åldrande effekt
Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.
En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.
FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 08: Ett avsnitt i halv hastighet
Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker göra en lättsmält podd på runt en timme.
Veckans ämne – Hur åldrande porträtteras i spel
Veckans ämne är inspirerat av Sifu som lanserades tidigare i år som har ett högst unikt spelsystem med åldrande som fokuspunkt. Det är redaktionens Douglas Lindberg som sluter upp med mig denna vecka för att berätta om sin upplevelse med denna titel. Men Sifu är långt ifrån exklusivt vad veckans program handlar om. Sifu är bara rampen för en diskussion om hur åldrande används och kan användas i spel. Vi synar hur många spel som egentligen drar nytta av fördelarna och nackdelarna som kommer med ålder och framförallt hur många åldringar som egentligen figurerar i våra spel, och om de egentligen spelmässigt fungerar som spelhjältar med pensionskassa eller om de som bäst bara har ett rynkigt kosmetiskt skin.
Har du själv några exempel, gamla som nya? Vilka spel gav dig känslan av att tiden gick eller gav dig möjligheten att spela som en äldre karaktär?
Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.
Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig!
Kommentarer