Spelspecifikt 16: Ett rejält rivningsprojekt
Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.
En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.
FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 15: La det swinge
Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker göra en lättsmält podd på runt en timme.
Veckans ämne – Förstörbara miljöer
Spelmiljöer som går att trasa sönder mer och mer har alltid varit ett tecken på teknikens framsteg och av den anledningen har det alltid varit en intressant måttstock när man vill se vart vi hamnat teknologiskt i dagens spelsamhälle. Veckans ämne handlar om hur många delar objekt kan splittras i, om glädjen att se föremål gå i tusen bitar och hur förstörelse på både mikro- och makronivå kan vara tillfredställande. Vi talar om att skära sönder rymdskepp, bulldozra byggnader för allas säkerhet och hur massiva konstruktioner rämnar i scriptad och organisk regi. Med mig i veckans program om spelfysikens lagar och lekarna de skapar har jag Tobias Karlsson, en gång i tiden känd för att ha bossat på spelsajterna Spelbasen och Retry. Tillsammans river vi ner alla hinder som försöker stoppa oss att ha denna destruktiva konversation.
Har du själv några exempel, gamla som nya? När kände du att ett spel hade riktigt imponerande förstörbara miljöer?
Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.
Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig! Du kan nå allt enkelt via vår samlingssida på Anchor.
Kommentarer