Spelspecifikt 01: Målande lätt med Concrete Genie
Välkomna till Spelspecifikt, Player 1:s nya podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.
Denna serie av program kommer att ledas av mig, Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där jag diskuterar ämnen tillsammans med mina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa mig genom året.
Jag har under en väldigt lång tid fascinerats av småsaker i spel. I säkert upp emot 10-15 år har jag haft en stark fascination för smådetaljer som lyfter helheten. Det kan bero på att ett spel har ett intressant koncept eller spännande spelmekanik. Spel som på sin höjd är mediokra kan bära på hemligheter i formen av nytänkande och visa sig vara långt före sin tid.
Vi kommer tala om en rad olika ämnen så som spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Läsare och lyssnare av mina tidigare poddradio-shower är medvetna om att gamla Radio Format hanterade breda ämnen under en längre diskussion. Spelspecifikt försöker istället hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker vara en lättsmält podd på runt en timme.
Vissa veckor, som den här, låter vi ett aktuellt spel inspirera grunden för en diskussion medan vi under andra veckor låter ämnet vara helt i fokus. Vi får helt enkelt se från vecka till vecka. Jag hoppas ni kommer tycka om upplägget.
Veckans ämne – målarmekaniker i spel
I veckans program får jag besök av Andrea Söderberg på redaktionen eftersom hon spelat och recenserat den mysiga Pixelopus-titeln Concrete Genie. Jag och Andrea kommer fokusera oss på detta spels målarmekanik och även diskutera spel med liknande system. Hur väl lyckas Concrete Genie’s begränsningar skapa en balans mellan kreativitet och en tillfredställande skaparkänsla? Det och många fler frågor diskuteras och besvaras.
Vilka spel kan ni tänka på som använder sig av målar-mekaniker på olika sätt? Har du egna tankar kring ämnet? Låt höra! Så kanske vi läser upp dem i nästa program.
Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.
Ni hittar vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” på: RadioPublic, Breaker, PocketCasts, Overcast, Podbean, Stitcher, Google Podcast, Apple Podcast och Anchor.
Vår podcast ”Player 1 presenterar” finns nu nästan överallt men vi det även som ett mål att få den publicerad på Spotify. Via Anchor kan vi även hålla mer direkt kontakt med er genom att se likes och ni kan till och med skicka in ljudmeddelanden till oss.
Kommentarer