Star Wars Battlefront 2
Det första Star Wars Battlefront (och med det menar jag den nya serien, inte klassikern) sålde faktiskt riktigt bra. 14 miljoner exemplar lyckades Elelctronic Arts kränga när det begav sig och för det kan jag bara applådera. Men spelet var långt ifrån felfritt. Till att börja med saknades ett stabilt singleplayer-läge och fokus låg istället på multiplayer-strider i en galax, långt långt borta.
LÄS MER: Dagen då EA gick över gränsen
Men spelet var även tomt på innehåll. Hur häftigt det än kändes att manövrera de gigantiska rymdskeppen vi sett i filmerna, blev Star Wars Battlefront snabbt tråkigt. Som pricken över i:et saknade grundspelet, trots prislappen på 600 kronor, många essentiella beståndsdelar som EA tyckte vi kunde köpa till genom ett svindyrt säsongspass på 500 kronor. Vi som tidigare hajpat spelet vände blad och gick vidare.
Med Star Wars Battlefront 2 skulle allt förändras dock, åtminstone enligt EA. Företaget samlade några av sina skickligaste studios under ett enda projekt och den här gången skulle vi få både innehåll i drösvis och en singleplayer-kampanj att räkna med. Riktigt så blev det så klart inte. De som följt nyhetsrapporteringarna vet att Battlefront 2 istället blev en bajsmacka full av mikrotransaktioner – ett drag som fått Disney att överväga att dra tillbaka licensen helt och hållet.
Lyckligtvis har EA på sätt och vis backat när det kommer till mikrotransaktionerna i spelet. Det räddar dock inte Battlefront 2 från att vara det haveri det faktiskt är. Den utlovade singleplayer-kampanjen är så otroligt blek att det är ett skämt att den får kallas för ”kanon” i Lucasarts legendariska universum. Istället för engagerande historier och karaktärer, där Imperiets Iden Versio, ledare för specialenheten Inferno, på förhand faktiskt var riktigt intressant, får vi en framstressad kompott av i olika delar från onlinedelen. Kort och gott – du får ett smakprov av vad som resterande av spelet bjuder på med fordon, strider och allt vad det innebär.
LÄS MER: Det stora svarta hålet i Star Wars Battlefront 2
Uppdragen är tråkiga, repetitiva och dras med en riktigt tråkig banddesign. Även storyn verkar ha blivit sönderkompromissad och det som faktiskt hade kunnat bli en betydande del av Star Wars som helhet, blir istället en ursäkt att visa upp klassiska karaktärer som Chewbacca och Han Solo. Något riktigt slut får vi heller inte – det ska enligt EA komma i samband med en expansion som släpps den 13 december i samband med The Last Jedi.
Något Star Wars Battlefront 2 däremot levererar på är det visuella och det audiovisuella. Spelet är läskigt snyggt med närmast fotorealistiska karaktärer. Ljudet imponerar också och är så där härligt pampigt som bara Star Wars kan vara.
Det är också ett helt okej onlinespel (bortsett från mikrotransaktionsbomben) som bjuder på lättsmält underhållning för de mest inbitna fansen. Som spel är det däremot godkänt och gillade du multiplayer-spelet som är första Battlefront, lär du även uppskatta detta. Men där slutar också alla positiva ord. Som spel är Star Wars Battlefront 2 en dålig ursäkt för vad föregångaren aldrig blev och dras dessvärre med stelt och styltigt gameplay. Att det är samma utvecklare som även snickrat ihop Battlefield märks aldrig och hela produkten andas pengamjölkning.
Kommentarer