TT Isle of Man
Som hängiven älskare av rally och banracing har det genom åren blivit en ganska diger samling av spel baserat på fordon med fyra hjul och en ratt. Trots passionen för bilar av alla de slag äger jag inget motorcykelspel, vilket troligen beror på att jag oftast spelar med ratt och pedaler, en kombination som inte är optimal för tvåhjulingar. Att sedan utbudet och kvalitén inom den genren är förhållandevis låg med några få undantag som Ride 2 och MXGP 3, har gjort att mitt intresse varit rätt svalt. Men när jag fick nys om att Kylotonn, studion bakom excellenta WRC 7, skulle återskapa hela TT Isle of Man-banan i samråd med några av motorcykelsportens största stjärnor ställde sig faktiskt mina öron på skaft.
Enkelt uttryckt kan man säga så här: Om TT Isle of Man är puckelpist är allt annat motionsåkning på längdskidor. För här snackar vi om ett lopp bestående av 2700 kurvor fördelat på ca. 6 mil av åkning genom smala bygator och halvtaskig landsväg i upptill 300 km/h. Inte konstigt att över 200 deltagare hitintills har mött sin skapare sedan tävlingen startade 1904.
En som överlevt trots att han deltagit 46 gånger och vunnit 23 av dem är John McGuinness, som också är den som hjälpt till att återskapa rätt känsla i allt från själva körningen till hur banan ser ut. Nu har ju inte den stackars karln suttit och ritat upp banan för hand till spelets designers utan allt är laserskannat och noggrant återskapat in i minsta detalj. Att de gjort ett otroligt jobb blir snabbt tydligt, för här snackar vi vykortsvackra miljöer insvepta i vacker ljussättning, där varje buske eller träd är modellerat i 3D och sedan omsorgsfullt texturerade.
Faktum är att man helt legitimt kan åka runt i endast 80 knyck och njuta av omgivningarna, så pass fint återskapad är ön. Om man inte har tid att köra hela sträcken kan man välja att endast köra utvalda delar, vilket är praktiskt för träning eller när man har dåligt med tid.
Som tur är har inte allt krut lagts på själva banan utan även motorcyklarna i TT Isle of Man är mästerligt återgivna med blänkande krom och detaljerade instrumentbrädor. Du kan fritt välja mellan 23 av loppets bästa förare och vrålåk, uppdelat på två olika motorklasser. Om du sedan väljer att spela huvudattraktionen, som är ett ganska avskalat karriär-läge bestående av skriven kommunikation mellan dig och din manager, inser du att det helt enkelt inte fanns tid eller pengar att lägga på saker utöver själva motorcyklarna och omgivningen du kör i.
LÄS MER: Recension:Warhammer: Vermintide 2
Efter den insikten fokuserade jag helt på att lära mig köra några av de olika monsterhojarna, vilket bara det är svårt nog utan att ens närma sig själva loppet. Mitt första försök med körläget inställt på simulator slutade pladask på röven med mitt fordon 50 meter framför mig, visserligen med livet i behåll men med stukat självförtroende.
Att köra tvåhjulingar med motorer i jetplans-klass är ruskigt svårt och det känns lite som när man lärde sig cykla en gång i tiden. Efter många timmars träning kan jag nu ta mig runt i 80 km/h utan att vurpa allt för ofta och det på sim-läget, men det kommer ta tid innan jag är redo att köra hela TT Isle of Man-loppet offline eller online. Men hur tufft det än är återkommer man ändå alltid för att få känna känslan av att rusa fram i höga hastigheter med vinden vinande, ackompanjerad av publiken och motorns mullrande symfoni.
En vacker dag ska jag erövra hela ön och förtjäna min plats i loppet framför alla andra, tills dess får mitt transportmedel vara min trogna EU-moppe!
Kommentarer