Veckans fråga #4: Hur pass bra är dagens VR-upplevelse?
Att kunna uppleva något som liknar Star Treks berömda holodeck är nog något som de flesta nördar drömt om, och när vi nu snart är inne på 2018 så finns det ett gäng med konsumentvänliga lösningar på marknaden. Tittar man dessutom bortom horisonten så skymtar ännu fler och framför allt mindre sladdbundna varianter för datorer och konsoler. För mig personligen är fortfarande det största bekymret den låga upplösningen som dagens teknik presterar, vilket medför att man lätt blir snurrig och bilden blir helt enkelt aldrig skarp nog. Det sägs att man måste komma upp i runt 12.000×12.000 pixlar för att det problemet ska lösa sig, då den nuvarande standarden ligger på runt 2500×1400 är det en bit kvar.
LÄS MER: Här är allt vi vet om Playstation 5
Men redan idag är VR en väldigt häftig upplevelse eller vad tycker ni?
Veckans fråga
Vilken är din bästa VR-upplevelse hittills eller om du inte har testat, vad har hindrat dig? Hur långt borta tror du att vi är från en lösning som kan lura oss att tro att det är äkta, åtminstone visuellt?
Det går utmärkt att svara här nedanför eller inläggen som länkar till frågan på både Facebook och Twitter. Vi läser alla svar!
Fredrik Olsson
7 år agoHittills har jag testat HTC Vive först och främst. Där testade jag spelet Raw Data, Accounting, AudioShield och The Lab (med dess småspel).
Det var Raw Data som verkligen sålde in mig, även om jag älskade Audioshield också. Att bli attackerad i förstasperson av robotar i ett liknande horde mode var energiskt och pulsframkallande milt sagt.
Precis som du skriver så är upplösningen något som man tänker på direkt; men fördelen med VR (enligt mig) är att den från start är riktigt immersive. I.o.m. att du kommer till att tänka att du är ”på plats” i spelet, så försvinner de tekniska hindren ganska omgående, och du omsluter dig i upplevelsen.
Att bli jagad av robotar; om de så går rakt mot dig, släpar sig fram mot dig eller helt enkelt flyger runt som drönare, är svårvärjat ur ett spelperspektiv.
Det som VR dock inte lyckats ännu är att få spelarna att fastna under längre spelsessioner. Dels p.g.a. dess tekniska svårigheter (jag lider av extrem åksjuka nämligen) och i vissa fall helt enkelt för att utrustningen tynger ner är två saker som kan få det hela att tappa momentum.
En sak är säker; VR är sannerligen ett vi och dom tänk, då man måste ha provat det för att på riktigt veta hur det känns. Många är skeptiska utifrån, och ser helt enkelt inte vad det är bra för. Men har man tagit på VR-hjälmen och sedan givit hän, så får man oftast ett betydligt mer annorlunda intryck av tekniken.
Men det är bara mina tankar 🙂