Årets sista spelmelodi kommer vara julig och samtidigt belysa en kompositör som jag bara som hastigast nämnt vid namn tidigare på hemsidan. Idag skall vi tala kort om skotska Grant Kirkhope och ett av hans mest ikoniska musikstycken som kommer från Nintendo 64-titeln Banjo-Kazooie.

Kirkhope har komponerat musik till Rare-klassiker som Perfect Dark, Donkey Kong 64, Viva Piñata och nyligen nämnda Banjo-Kazooie. Efter sin tid på Rare som sträckte sig från 1995 till 2008 blev han frilansare och skrev musik till Kingdoms om Amalur: Reckoning, Ghostbusters-spelet från 2013, gjorde gästspel i charmiga indie-hiten A Hat in Time och fick leka runt med Super Mario-toner i Mario + Rabbids: Kingdom Battle. Det mest kända han gjort på sistone måste hur som helst vara musiken i Yooka-Laylee, Playtonics Banjo-Kazooie-hyllning, som lät extremt likt fågel- och björn-duons äventyr.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: The Legend of Zelda: Ocarina of Time – Zora’s Domain

I grunden är Kirkhope en gitarrist och hans förmåga att hantera en gitarr kan höras i spel som Star Fox Adventures, Perfect Dark och i synnerhet Killer Instinct. Men det är inte gitarrspelandet som gjort hans sound ikoniskt. Nej, det vågar jag påstå komma från just Banjo-Kazooie. Skottens säregna bleckblåsorkester-sound är det som verkligen får honom att sticka ut bland så många andra spelkompositörer. Detta sound kan man höra han tillämpa på Mario-musik i Mario + Rabbids och självklart i Yooka-Laylee då spelet syftar till att väcka glada minnen av Banjo-Kazooie.

Detta ompa-ompa-ljud genomsyrar hela Banjo-Kazooie och även om jag har några favoriter i spelets soundtrack blir jag alltid mest glad av temat för snövärlden Freezeezy Peak. Det har också blivit en av de spelstycken som jag starkast förknippar med julen. 

Själva stycket är inte uppenbart juligt utan snarare gömmer sig spelets olika ledmotiv inne i melodislingan, men tillsammans med bjällror och andra s.k. juliga instrument och ljud skapas en övertygande och vintrig helhet. Sen hjälper det något oerhört att Freezeezy Peak är en av spelhistoriens mest juliga spelvärldar med levande julgransbelysning, kälk-race med isbjörnen Boggy vars familj väntar på julklappar och en enorm snögubbe med en rödgul halsduk som kastar sin glada skugga över landskapet. Det är en makalös studie i visuell vinter- och juldesign. Jag älskar den här banan och musiken är pricken över i.

Det är skumpigt och klämkäckt. Det är en vintermelodi som har sin tydliga säregna karaktär men som ändå lyckas bringa fram julkänslan i lyssnaren. Tonerna från alla tubor, tromboner, trumpeter och flöjter är alla en viktig del av denna finaste av julgåvor för ens öron. Varje ton gör att man lyckligt vill skutta fram genom det pudriga vinterlandskapet och på nytt tro på tomten med barnslig lekfullhet.

https://youtu.be/bKv9WeS8BOs

Låten i sitt originalutförande i spelet från 1998.

Kul video där instrument som melodika, mungiga och mycket annat tillämpas.

Hur hade stycket låtit om spelet kom ut på NES? Här är svaret!

Då tackar 2018-upplagan av Veckans spelmelodi för sig! Mer spelmusik kommer tillbaka onsdagen den 9 januari! God jul!